Friday, February 19, 2010

aku mengembara

dh lame aku x update blog aku nih..aku kene tulis gak nih kang nt lme2 aku dh lupa apa yg aku alami spnjg winter break ni..aku teringin laa nk share perjalanan aku kt sni..

perjlnanku bermula di tmpt yg sgt suci....betapa hbtnyee tmpt ini sehinggakn ALLAH bersumpah ats nme gunung ini di dalam surah at-tin ayt ke 2.

GUNUNG SINAI











ketinggian
2000 m +++

lokasi
semenanjung sinai/st.catherine

keistimewaan
tmpt Nabi Musa berbicara dngn ALLAH.Nabi Musa memohon kpd ALLAH untuk melihat zat ALLAH yg suci.ALLAH memperkenan permintaan Nabi Musa tetapi Nabi Musa terus pengsan slepas mlihtnya n gunung sekitar hancur kerana tktkn kekuasaan ILAHI



KUBU SALEHUDDIN AL-AYUBI









keistimewaan

kubu yg dpt memantau 3 buah negara iaitu palestin (sekarang israel),jordan
(yg dibangga sgt ngn dak2 mep jordan), arab saudi.
binaan sgtlaa kukuh sehingga skang masih utuh berdiri
kubu yang mmbntu penaklukn baitulmaqdis oleh sultan salehuddin al-ayubi



DOUMYAT







keistimewaan
tempat pertemuan sungai nil dengan laut mediteranean
bab kate shafaf "sg.nil dan laut mediteranean itu adalah jodoh"
tempat ini telah disebut dlm alquran
'dia membiarkan dua laut yang mengalir yang kemudiannya bertemu"
ar-rahman, 19


alhamdulillah
terima kasih ya allah berikn kekuatn kepdaku utk mlangkh mngembara di bumi mu ini..
terima kasih JPA sbb bg sumber kewangan untuk aku mengembara
terima kasih kwn2 sbb menemaniku mngembara...

p/s : aku dh pnt dh..ni laa yg dpt aku share ngn korg sume...kalau ade ksilpn tntg cite tuh tlg btulkn laa ek..tu je yg aku tau..hehe :p

7 comments:

Berd said...

best la ko bleh jln2 obesi.

NaZiRa HaN!m said...

laaa bes tu ko jln2 mne??over river jah ek??

azam farhan said...

kenela bangga ngn negara ini~ ardul anbiya nih~hahahahaha~

NaZiRa HaN!m said...

ye2 btul2..bangga kot dpt dtg msir..dulu mle dpt twrn cuak gak..ati nk jordan jpa bg msir time jee laa

LinieyM said...

cm best ohh..
na juin gak.
:)

NaZiRa HaN!m said...

hehe nk join dtg sni ke??blh2

LinieyM said...

um...cam tade peluang je
lam mimp je larh..
ehe