Friday, November 26, 2010

malu seorang puteri

Bila dengar cerita seorang puteri mesti terbayang perempuan yang lemah lembut,sopan santun dan peMALU.
puteri biasanya sangat dijaga,terpelihara,disayangi dan sukar untuk didekati.Dalam minda kita dh set yang puteri ni sempurna kononnya sangat.Jadi semua orang bermimpi nak jadi puteri jugak tapi tak pernah berusaha nak bersifat macam seorang puteri.dushh..dush kena balik kat diri sendiri.perasaan malu dibuang ke laut,sifat lemah lembut hilang entah ke mana dan sopan santun jauh sekali nak ada.Itu lah puteri zaman sekarang..


فَجَاءتْهُ إِحْدَاهُمَا تَمْشِي عَلَى اسْتِحْيَاء قَالَتْ إِنَّ أَبِي يَدْعُوكَ لِيَجْزِيَكَ أَجْرَ مَا سَقَيْتَ لَنَا فَلَمَّا جَاءهُ وَقَصَّ عَلَيْهِ الْقَصَصَ قَالَ لَا تَخَفْ نَجَوْتَ مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِينَ


"kemudian datanglah kepada Musa salah seorang dari kedua wanita itu berjalan dengan MALU-MALU, ia berkata: "Sesungguhnya bapakku memanggil kamu agar ia memberikan balasan terhadap (kebaikan)mu memberi minum (ternak) kami". Maka tatkala Musa mendatangi bapaknya (Syu'aib) dan menceritakan kepadanya cerita (mengenai dirinya), Syu'aib berkata: "Janganlah kamu takut. Kamu telah selamat dari orang-orang yang zalim itu".(28:25)


ayat ini menceritakan kisah puteri nabi syuib berbicara dengan nabi musa..ALLAH  ajar kita macam mana cara yang terbaik untuk berbicara dengan lelaki.bila tengok ayat ini baru dapat yang allah sangat menekankan perasaan malu dalam diri perempuan islam.apabila ada nye malu dalam diri insyaallah diri akan terjaga.


kisah rekaan yang mungkin memang wujud....
puteri A: weh boleh dok aku nok wat kijo mengom tgh2 ore rama nih??
              (wei boleh x kalau aku nak buat keje gile tgh2 org ramai ni??
puteri B : wat ah.bukey ore kenal kito pun.kito jupo skli jah ore2 nih.pahni tokkey jupo dh
              (buat ah.bukan org kenal kite pun.kite jumpe skali je org2 ni..pasni dh xkn jmpe)


cerita yg berdasarkan rekaan pengalaman.xde kaitan ngn org msh hdup atau dh meninggl dunia.:)
jangan ikut yep..walaupun jumpe org tu skali je tpi rase MALU tu kene ade tauuuu..:p




malu adalah sebahagian drpd iman..takde malu dalam diri tak sempurna lah iman..




p/s:org kelantan yg prihatin bg subtitle skali..hekhek


puteri kaktus nak "beradu" dlu yep..papai:)

5 comments:

fathiyyah said...

subhanallah! :)

Naqiyan Anis said...

like this post! :))

p/s: mcm tau kott cerita berdasarkan rekaan pengalaman tuhh. huhue.. xpe2,ambil pengajaran!

NaZ!Ra HaN!M said...

hakhak memg ko tau pun..pnh dgr pglmn tuh kan..ngeh..ngeh

Anonymous said...

serooo weh..=)haha

NaZiRa HaN!m said...

cik anon..
anda seangkatn ngn sye..meme laa terasa..